Monday 13 August 2012

Freemason di Malaysia

Sebelum ini banyak sudah serita-cerita berkaitan Freemason, Iluminati dan keluarga Rothschild dari segi sejarahnya dan lain-lain dimuatkan di sini. Jadi untuk menyingkap kembali apa yang aku buat (baca; tulis) yang didapati hasil dari pembacaan, pemerhatian dan kaji selidik yang aku lakukan serta perbincangan dengan teman-teman yang juga mendalami gerakan ini dan aku juga mahu mengesyorkan kamu semua yang amat meminati “cerita-cerita begini” bolehlah menambah ilmu dengan mendapatkan buku karangan Omar Zaid; The Hand Of Iblis atau boleh juga bukak Web “WakeUpProject” atau tontonlah video The Arrival dan lain-lain sumber di internet.

Di Malaysia, cawangan Freemason beroperasi sebagai Lodge Besar Kepulauan Timur (District Grand Lodges of the Eastern Archipelago atau DGLEA dan bukannya District Grand Lodge of Middle East seperti yang diuar-uarkan oleh beberapa blog sebelum ini). DGLME secara rasmi bermula di Kuala Lumpur pada 20 Oktober 1916. Ia dipanggil Timur Tengah kerana pada awal kurun ke-19, setiap yang berada antara timur India tidak termasuk timur jauh (Hong Kong, China dan Jepun) dikenali sebagai Timur Tengah. Hanya pada kurun ke-20, istilah Timur Tengah merujuk kepada negra Arab dan Teluk. Cawangan ni bagaimanapun tidak mahu mengubah namanya kerana sudah biasa dengan nama tersebut dan tradisinya.
District Grand Lodges of the Eastern Archipelago boleh dianggap sebagai…the ‘Governing Body‘ of all Masonic Lodges within Malaysia. Ada info yang menyatakan ianya bermula di Penang dan lebih awal dari itu dan ini adalah berdasarkan bukti berikut. Lihat gambar dibawah yang di dapati dari beberapa laman web Masonic di Malaysia.

Di Malaysia terdapat 14 logde Freemason!! Manakala Thailand hanya ada 4 sahaja. Samada kita perasan ataupun tidak, inilah kenyataan sekarang. Berikut adalah gambar-gambar Lodge yang terdapat di negara kita, Malaysia.
Dewan Freemason, 136 Jalan Utama, Penang
Dewan Freemason, 27 Jalan Sultan Azlan Shah, 31400 Ipoh, Perak
Dewan Freemason, Jalan Penghulu Cantek, Seremban, Negeri Sembilan
Dewan Freemason, Jalan Chan Koon Cheng, 75000 Malacca
Dewan Freemason, 100 Jalan Junid Muar, 84000 Johore
Dewan Freemason, Jalan Abu Bakar, Johor Bahru
Dewan Freemason, Sibuga Rd., 90000 Sandakan, Sabah
Tiada gambar, disertakan alamatnya seperti yang tertera di bawah.
1.Dewan Freemason, 08000 Sungai Petani, Kedah
2.Dewan Freemason, No 15 Jalan 18/16, Taman Kanagapuram, 46000 Petaling Jaya, Selangor
3.U0078 Jalan Merdeka,Federal Territory of Labuan
4.Dewan Freemason, Kota Kinabalu, Sabah
5.Lodge di Tawau, Sabah tiada alamat.
6.Tiada Lodge di Kuantan, Pahang (Negeri Pahang), Kuching (Negeri Sarawak) tapi dipercayai ianya aktif di negeri-negeri tersebut.
Gambar berikutnya merupkan Lodge di Singapura……

Semua mesyuarat Masonic di Singapura telah diadakan di dalam bangunan yang cantik dan bersejarah ini. Ia adalah salah satu bangunan tertua di sini sejak penubuhan Singapura oleh S

2 comments: